Tal com avançava l’Alerta fa uns dies, el Senat va aprovar ahir el projecte de llei de protecció de dades amb el suport de tots els grups menys Podem, Comuns, IU, Bildu i Nueva Canarias. La llei suposa una actualització per posar el dia la privacitat dels usuaris a la xarxa i equiparar-la a la llei europea. Però els partits polítics han volgut aprofitar l’avinentesa per col·locar en el redactat permetre elaborar perfils ideològics i l’enviament de propaganda electoral personalitzada al mòbil sense consentiment de l’usuari.
El que pretenen amb aquest article del projecte de llei no és molt diferent del que fa Google o Facebook. El gegant tecnològic registra tots els nostres moviments per la xarxa per generar un perfil i oferir-nos publicitat del que ens hauria d’interessar. Per això quan busquem un producte concret al cercador de Google després ens apareix a tots els bàners publicitaris dels webs que visitem.
Els organismes de protecció de dades s’hi mostren contraris
L’Agència Espanyola de Protecció de Dades, AEPD, ha aixecat la veu contra aquest redactat que permetrà usar dades personals recollides en webs públics durant el període de campanya electoral per enviar propaganda a través de SMS, correu i Whatsapp sense que hi hagi cap mena de consentiment per part del qui ho rep. Les empreses tenen completament prohibida aquesta pràctica sense el consentiment de l’usuari.
Encara queda un llarg procés fins que la llei quedi definitivament aprovada. Podemos ja ha advertit que la portarà al Tribunal Constitucional. Tot i que compta amb el suport de la cambra alta, aquests articles hauran de passar per un dur procés d’esmenes que poden alterar el format del text que se sotmeti finalment en votació.
Sort que Esquerra és d’esquerres…